Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

24 September 2024

Kebersihan tandas awam adalah tanggung jawab setiap orang - Pelaburan saham akhirat

  Ano Nyme       24 September 2024


Ada sekali peristiwa, saya masuk ke tandas awam di satu pasaraya besar. Seperti biasa tandas sentiasa penuh. Ramai yang keluar dan masuk tandas tak berhenti. Di setiap pintu jamban, kelihatan orang beratur menunggu giliran masing-masing dengan sabar.

Ada satu tandas yang luas terbuka pintunya tetapi tak pula orang beratur atau masuk saja ke dalamnya. Agak pelik, maka saya terus tandas itu dan masuk. Terkejut biawak dan rasa macam nak muntah melihat apa yang ada di dalam tandas itu.

Rupa-rupanya taik berterabur dari dalam mangkuk tandas berserakan sehingga memenuhi lantai. Patutlah tak ada sesiapa yang sanggup masuk. Memang sangat menjijikkan. Dan amat buruk pemilik taik itu menghamburkan bahan buangannya tanpa sedikitpun rasa kasihan pada orang lain, terutamanya pekerja cuci tandas.

Saya gagahi juga terus kekal di dalam tandas itu, tutup pintu dan tahan nafas. Saya basuh paip air terlebih dahulu, basuhkan pembukanya kemudian saya alirkan air paip pada najis supaya masuk ke lubang satu demi satu. Kemudian saya tembak pula pada lantai dan pada dinding yang ada percikan taik perlahan-lahan supaya tak percik melantun pada saya. Begitulah saya kawal nafas dengan susah payah dan akhirnya tandas menjadi bersih semula. Dapatlah saya gunakan tandas itu untuk melepaskan hajat dengan selesa.

Masa nak masuk ke dalam tandas itu tadi, semua orang mengerlingkan anak mata mereka pada saya. Saya yakin mereka nak tengok apa reaksi saya sebaik saja menyaksikan temasya taik berselerak dalam tandas itu. Tentu mereka rasa pelik saya bila saya terus masuk dan tutup pintu. Pakaian saya memang bukan macam pakaian pekerja cuci tandas di pasaraya itu. Mungkin mereka anggap saya pekerja di pasaraya, walau apapun biar lah apa mereka nak fikir pun. Mungkin juga tak ada apa-apa yang mereka fikirkan.

Walau apapun orang nak kata, itu urusan mereka. Yang pastinya saya merasa lega dan puas hati setelah membasuh tandas tersebut dengan sempurna dan boleh digunakan semula oleh orang ramai dengan selesa.

Bukankah tandas awam itu hak orang awam macam saya. Maka sudah tentu jadi tanggung jawab saya sebagai pengguna untuk pastikan ia sentiasa bersih dan selesa untuk digunakan oleh semua orang.

Bukan senang untuk buat kebaikan tanpa dihargai oleh sesiapa, tanpa ada yang kenal dan tahu apa yang saya buat. Itu satu perkara yang sukar untuk diamalkan.

Idea cuci tandas

Idea untuk masuk dan cuci tandas yang kotor supaya bersih dan selesa untuk digunakan kembali datang hasil dari menonton cerita kartun Jepun ketika saya tinggal di luar negara dulu.

Dalam cerita itu, ada seorang anak muda misteri yang gelagatnya sangat mencurigakan para jirannya. Dia kelihatan keluar setiap malam dan hanya akan balik semula ke rumahnya pada waktu pagi sebelum hari mula cerah.

Macam-macam gossip berlegar mengata pada pemuda itu. Tapi tiada siapa yang tahu apa dia buat setiap malam keluar dan hilang entah ke mana ketika oramng mula hendak masuk tidur. Akhirnya ada orang yang bersusah payah mengintipnya.

Alangkah terkejutnya mereka apabila mendapati yang pemuda itu rupanya akan keluar mencari mana-mana tandas awam yang kotor untuk dibersihkan secara sukarela, tanpa diketahui orang. Bila disiasat, dia sebenarnya mengalami masalah ketagihan cuci tandas.

Memang sangat lawak tapi ia buatkan saya terfikir panjang betapa baik dia punya masalah ketagih. Kenapa saya tak buat perkara sama sekali sekala.

Tapi taklah sampai keluar malam-malam meronda cari tandas kotor. Memang ada terlalu banyak tandas awam di negara kita yang sangat sedih keadaannya. Memang tak ada kerja lain selain dari cuci tandas setiap hari kalau saya buat begitu di Malaysia.

Jadi saya hanya ambil pendekatan mana-mana tandas yang saya masuk didapati sangat kotor, akan saya bersihkan sebaik mungkin. 

Jom cuci tandas kotor

Jika bertemu dengan situasi yang sama, apa yang anda lakukan?

Macam dalam kes tandas di pasaraya tadi, saya rumuskan kebanyakkan orang hanya akan meludah pada tandas jelik sebegitu dan mengutuk serta melaknat orang yang telah kotorkan. Tapi tak buat apa-apa untuk betulkan keadaan tandas itu.

Anda tentu rasa "itu bukan kerja aku". Biar saja orang lain yang dibayar yang perlu pastikan tandas sentiasa elok untuk digunakan orang ramai.

Jika anda faham erti berkhidmat untuk Tuhan, anda akan sentiasa berazam untuk memberikan khidmat terbaik kepada manusia lain. Tanpa mengharapkan apa-apa balasan mahupun kepujian dari manusia.

Amalan itu adalah satu pelaburan yang bernilai tinggi untuk hari esok di sana. Insyaallah!

logoblog

Boleh Like dan Share artikel ini di akaun Medsos anda. Terima Kasih sudi luangkan masa membaca artikel, Kebersihan tandas awam adalah tanggung jawab setiap orang - Pelaburan saham akhirat

Newest
You are reading the newest post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !